Monday, June 22, 2015

ការធ្វើនិយតកម្មលើអង្គការ NGO ៖ តើប្រទេសដទៃទៀតគេធ្វើដូចម្តេច?

ការធ្វើនិយតកម្មលើអង្គការ NGO ៖ តើប្រទេសដទៃទៀតគេធ្វើដូចម្តេច?

ការពិភាក្សាលើការ​តាក់តែង​ច្បាប់របស់​រដ្ឋាភិបាល​ស្ដីពីអង្គការ​មិនមែន​រដ្ឋាភិបាល​ «អង្គកា​រ NGO» ​ធម្មតាមាន​គេចោទ​សួរថា​ តើប្រទេស​ដទៃ​ទៀត​គេធ្វើនិយតកម្ម​លើ អង្គការ​ NGO​ តាមបែប​បទរបៀប​ណា?
ខ្ញុំពុំមែន​ជាមេធាវីទេ​ ខ្ញុំក៏មិនមាន​បទពិសោធន៍​ច្រើនលើកិច្ច​ការ អង្គការ​ NGO នោះដែរ​។ ប៉ុន្ដែថ្មីៗ​នេះ ខ្ញុំបាន​សម្រេចចិត្ត​ចូលរួមក្នុង​ អង្គការ ​NGO មួយ​ដែល​គេហៅថា​ការដាក់​ «បញ្ចូល​ ជាសមាគម​» (Incorporated Association) ​ដែលកំពុង​បានបង្កើត​លើរដ្ឋ​ Victoria ​។ក្នុងដំណើរ​ការនេះ​ បានធ្វើ​ឱ្យខ្ញុំមើល​ឃើញនិង​យល់ថា​តើអង្គការ​NGOត្រូវបាន​ធ្វើនិយត​កម្មបែបណា?
 ដោយសារ​ប្រទេស​អូស្ត្រាលីជា​ «ប្រទេសសហព័ន្ធ​» (Federation) ​ដូចនេះច្បាប់​ និងបទ​ ប្បញ្ញត្តិនានា ​ត្រូវបាន​អនុវត្តខុសៗ​គ្នា ពីរដ្ឋមួយ​ទៅរដ្ឋមួយ​។ ទោះជា​យ៉ាងនេះក្ដី​ ក៏ច្បាប់​និងបទញ្ញត្តិ​ទាំងនេះមាន​ភាពស្រដៀង​គ្នាទៅនឹង​ផលប៉ះពាល់​រួម។​
 ច្បាប់មិន​ដាក់កំហិតលើ​ អង្គការ​ NGO​ ក្នុងការចុះឈ្មោះ «​បញ្ចូលជា​សមាគម»​ នោះទេ​ ប៉ុន្ដែវាមាន​គុណសម្បត្តិ​ម្យ៉ាងផ្នែក​ច្បាប់ដ៏សំខាន់​ក្នុងការ​ «​បញ្ចូលជា​សមាគម​» តាមរយៈ​បែបបទ​និយតកម្ម​។ ឧទាហរណ៍ ​: ក្នុងច្បាប់​បានបញ្ជាក់​ថាទ្រព្យសម្បត្តិ​ទាំងឡាយដែល​ជាកម្មសិទ្ធិ​ របស់​អង្គការ​ NGO នោះ ​បុគ្គល​ឯកជន​ពុំមាន​សិទ្ធិលើ​ទ្រព្យទាំង​នោះទេ​។ ក្នុងន័យ​នេះច្បាប់​បានផ្ដល់​នូវ​ការការពារ​ចំពោះ​សមាជិក​នៃគណៈ​កម្មការ​ប្រតិបត្តិ​របស់​សមាគម​ ខណៈ​ដែល ​មានការ​ប្ដឹងផ្ដល់​នានា ក្នុង​នោះមានក្ដី​ក្ដាំងរវាង​សមាគម​នឹងបុគ្គល​ឯកជន​ ឬជាមួយ​ក្រុមហ៊ុន​ផ្សេងៗ។​ ម្យ៉ាងទៀត​ វាមាន​ភាពងាយ​ស្រួល​ ដែល​អង្គការ​ NGO​ ឬស​មាគមនោះ​ធ្វើពាក្យស្នើ​ សុំថវិការ​ជំនួយ​ពីរដ្ឋឬ​ពីអង្គការ​ឯកជន។​ ក្នុងករណី​ជាច្រើន​ទៀត ក៏​មានការ​លើកលែង​ពន្ធអាករ​ ឬការកាត់​បន្ថយពន្ធ​យ៉ាងច្រើន​ដល់អង្គការ​ NGO​ ផងដែរ​។
ជាការ​ពិតណាស់ ​វាមាន​ភាពលម្អិត​ជាច្រើនផង​ ក្នុងការដាក់​ «បញ្ចូលជា​សមាគម​» តាម​ បែបបទ​និយតកម្ម​របស់រដ្ឋ​ Victoria។​ ក្រៅពីច្បាប់​កំពុងជាធរមាន​ ដែលខ្ញុំ​ទុកភារកិច្ច​នេះជូន​ មេធាវី​ មានបទប្បញ្ញត្តិ​មួយនៅ​ឆ្នាំ២០១២​ ឈ្មោះ «កំណែ​ទម្រង់​បទប្បញ្ញត្តិ​ការបញ្ចូល​សមាគម​ ឆ្នាំ២០១២​។  បទប្បញ្ញតិ្ត​នេះមាន​ចំនួន​៦៩ទំព័រ ​ក្នុងនោះមាន​២៤ទំព័រ​ជាបញ្ញត្តិដែល​មាន ​ឈ្មោះ ​«ច្បាប់គំរូ​» (Model Rules)​ ។ ខណៈដែល​វាមិន​មានកាតព្វ​កិច្ចផ្នែក​ផ្លូវច្បាប់​ ក្នុងការ​អនុម័ត​«ច្បាប់គំរូ»​ នេះ ​ប៉ុន្ដែ​ចំពោះ​បុគ្គល​ណាដែល​ស្វែង រក​សេចក្ដី​សម្រេចពី​ការិយា​ធិបតេយ្យ​លើឯកសារ​ នឹងបាន​ឃើញអត្ថប្រយោជន៍​ជាច្រើន​ដោយសារ​តែបានចូល​ខ្លួនតាមរយៈ​បែបបទ​និយតកម្ម​នេះ។ក្នុង​នោះមាន​ការលើក​ទឹកចិត្ត​ផ្នែក​ហិរញ្ញវត្ថុ​ ៖ ការ​ដាក់​ពាក្យសុំ​ «បញ្ចូល​ជាសមាគម​» ដោយ ​ឆ្លងតាម​បែបបទ​ «ច្បាប់គំរូ​»ដែល​មានតម្លៃ​សេវា៣៣​ដុល្លារ​អូស្រ្តាលី​ ខណៈដែល​ការដាក់​ពាក្យសុំ ​ដោយប្រើប្រាស់​បញ្ញត្តិ​របស់សមាគម​ផ្ទាល់ ​មានតម្លៃ​សេវា​រហូតដល់​១៩២ដុល្លារ​អូស្រ្តាលី។​
 «ច្បាប់គំរូ​» នេះ​មាន​៧៧ចំណុច​ ដោយ​មានចំណុច​តូចៗ​ជាច្រើន​ទៀតអម​ផង​។ បទ​ ប្បញ្ញត្តិ​ ក្នុ​ង «ច្បាប់គំរូ​» នេះបាន​បញ្ជាក់ថា​ អង្គការ​ NGO​ ឬសមាគម​ត្រូវដឹកនាំ​ដោយគណៈកម្មការ​ប្រតិបត្តិមួយ​ ក្នុងនោះ​ត្រូវមានយ៉ាង​ហោចណាស់​ ប្រធាន​មួយរូប​ អនុប្រធាន​មួយ​រូប​ លេខាធិការ​មួយរូប​ និង​ហិរញ្ញឹក​មួយរូប​ និងអាច​មានសមាជិក​មួយចំនួន​ទៀតផង​ដែរ។​យោងតាម​ «ច្បាប់គំរូ​» ត្រង់ចំណុច​ទី៤៥​(១) ចែងថា ​«…សមាជិក​គណៈកម្មការ​ប្រតិបត្តិ​គ្រប់រូប​ត្រូវយល់​ឲ្យច្បាស់​ពីច្បាប់​ និង​បទប្បញ្ញត្តិ​នានា​ដែលឋិត​នៅក្រោម​បទប្បញ្ញត្តិ​ដែល​ប្រកាស​ឲ្យប្រើ​»
ប្រសិន​បើ ​«គេស្គាល់​ច្បាប់នេះ​» គឺវា​ហាក់ដូច​ជាមិន​សូវ​ប្រាកដ​ ព្រោះថា​វាមិនមាន​តែមួយ​ឃ្លាប៉ុណ្ណោះទេ​ នៅក្នុង​ «ច្បាប់គំរូ​» នោះ។​ សមាជិក​គណៈកម្មការ​ប្រតិបត្តិ​ ត្រូវ​មានកាតព្វកិច្ច​ ដើម្បី​ «អនុវត្ត​អំណាច​របស់ខ្លួន​ និង​ការបំពេញ​ភារកិច្ច​របស់ខ្លួន​ ដោយការ​ថែរក្សា​ការពារ​ ឱ្យបាន​សមហេតុ​ផលនិង​ដោយយក​ចិត្ត​ទុកដាក់​» និង​ «ដោយ​សុចរិត​ដើម្បី​ផលប្រយោជន៍​ដ៏ ល្អបំផុត​ របស់​អង្គការ ​NGO ​ឬសមាគម​» និង​ «ក្នុង​គោលបំណង​ត្រឹមត្រូវ​មួយ»​។ គេមិន​ឃើញមាន​ឃ្លាណាមួយ​ ដែលបាន​ផ្ដល់នូវ​និយមន័យ​បន្ថែម​ទៀតនោះ​ឡើយ។​ ឧទាហរណ៍​ដូចជា ​តើពាក្យថា​ «យកចិត្ត​ទុកដាក់​» គឺត្រូវឱ្យ​ «សមហេតុផល»​ មាន​កម្រិត​ណា?
 «ច្បាប់​គំរូ» នេះ ​មានសេចក្ដី​ណែនាំយ៉ាង​លម្អិត​ អំពី​ការដាក់​វិន័យលើ​សមាជិក​ និងការ​ ដោះស្រាយ​ជម្លោះក្នុងចំណោម​សមាជិក​ (ដោយមាន​ការសម្រប​សម្រួលដោយ​អង្គការមួយ​ ដែលទទួល​ជំនួយ​ពីរដ្ឋាភិបាល​ ដើម្បីជួយ​ដោះស្រាយ​ជម្លោះផ្ទៃ​ក្នុងរបស់​អង្គការ​ ឬសមាគម​ ដែលមាន​ឈ្មោះ «​មជ្ឈមណ្ឌល​ដោះស្រាយ​ជម្លោះ» (Disputes Settlement Center )​។ ជា ដំបូង​ នៅពេល​ដែលខ្ញុំ​បានអាន​នូវបទប្បញ្ញត្តិ​ទាំងនេះ​ខ្ញុំគិតថា​វាហាក់​ដូចជា​ប្លែកបន្ដិច​ ព្រោះថា​សមាជិក​គ្រប់រូប​របស់​អង្គការ​ NGO​ ឬសមាគម​ ដែល​គេ​សន្មត់ថា​ ពួកគេ​មានការ​ព្រួយបារម្ភ​ នូវការ​លើកកម្ពស់​សង្គម​ ឬពិភព​លោកគឺ​មិនមែន​ត្រូវ បារម្ភ​ពីការ​ទាស់ទែង​ផ្ទៃក្នុង​របស់ខ្លួន​នោះទេ។​ ប៉ុន្ដែបើ​ខ្ញុំគិត​ត្រឡប់​ថយក្រោយ​ទៅប៉ុន្មាន​ឆ្នាំមុន​ ដែលមាន​ការចេញ​ផ្សាយក្នុង​ទំព័រ​កាសែត​ ពីករណី​ជម្លោះផ្ទៃ​ក្នុងរបស់​អង្គការ​ NGO ​មួយចំនួន​នៅកម្ពុជា​ ខ្ញុំគិត​ថាវា​អាចជា​គំនិត​ដ៏ល្អមួយ​សម្រាប់​រដ្ឋាភិបាល​ ក្នុងការ​បញ្ចូល​បទប្បញ្ញត្តិ​មួយចំនួន​ ខាងលើ​ចូលក្នុង​សេចក្ដី​ស្នើច្បាប់​របស់កម្ពុជា។​
 «កំណែ​ទម្រង់​បទប្បញ្ញត្តិ​ឆ្នាំ២០១២​» (The Reform Regulation 2012) គឺជា​ធរមាន​ច្បាប់ (ជា​កំហិត​) មិនមែន​ជាទ្រឹស្ដី​ជ្រើសរើស​តាមបំណង​ដូច​ «ច្បាប់គំរូ​» នោះទេ​គឺតម្រូវ​ឱ្យគណៈកម្ម​ ប្រតិបត្តិការ​ដាក់ជូន​រដ្ឋាភិបាល​របស់រដ្ឋ​ នូវរបាយការណ៍​ហិរញ្ញវត្ថុ​ជាក់លាក់​មួយ ដើម្បី​ដាក់ជូន​សម័យប្រជុំ​ពេញអង្គ​របស់ អង្គការ​ NGO ​ឬសមាគម​។  របាយការណ៍​ហិរញ្ញវត្ថុ​នេះ ​ត្រូវ​ឆ្លងកាត់​ សវនកម្ម​យ៉ាងប្រុងប្រយ័ត្ន​។ ការខកខាន​នូវការ​នូវធ្វើ​សវនកម្មនោះ ​សមាគម​ ឬអង្គការ​ NGO​ ត្រូវ​ទទួល​ពិន័យ​។
 នៅក្នុង​បទប្បញ្ញតិ្ត​នេះ មាន​បញ្ជីរឿង​មួយជន្លះទៀត​ ដែលបញ្ជាក់​ពីការ​ពិន័យ​ទៅលើ​អង្គការ​ NGO ឬ​សមាគម​។ក្នុងនោះមាន​ ៖ ១) «ការខកខាន​នូវការ​ដាក់តាំង​ឈ្មោះលើ​ឯកសារ​ អាជីវកម្ម​»; ២) «ការខកខាន​ដាក់តាំង​លេខចុះ​បញ្ជីនៅ​លើឯកសារ​អាជីវកម្ម​»; ៣)​ «ការខកខាន​ការជូន​ដំណឹងដល់​មន្ត្រីចុះ​អត្រានុ​កូលដ្ឋាន​ (Registrar) ​ពីការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​អាសយដ្ឋាន»; ៤) «ការ​ខកខាន​នៅការផ្ដល់​ដំណឹងពី​អចលនៈទ្រព្យ ​ហើយមិន​បានផ្ដល់ច្បាប់​ថតចម្លង​នៃលិខិត​បញ្ជាក់ ​ ក្នុង​រយៈពេល​១៤ថ្ងៃ​  បន្ទាប់ពី​សមាគម​ ឬអង្គការ​ NGO ​នេះបាន​ក្លាយជា​អ្នកគ្រប់គ្រង​អចលនៈ​ទ្រព្យនេះ»; ៥) ​«ការខក​ខាននូវការ​ ផ្ដល់​ឯកសារ​បទប្បញ្ញត្តិ​ផ្សេងៗ ​ឬរបាយការណ៍​លើកិច្ច​ប្រជុំជូន​សមាជិក​ ក្នុងរយៈពេល​១៤ថ្ងៃ​ ក្រោយពី​ការស្នើសុំ»; ៦) «ការ​ខកខាន​ការជូន​ដំណឹងដល់​មន្រ្តីអត្រានុ​កូលដ្ឋាន​ ក្នុងរយៈ​ពេល ​១៤ថ្ងៃ ​ក្រោយពេល​មានការ​តែងតាំង​លេខាធិការ​»; ៧) «ការ​ខកខាន​នៃការ​រក្សាទុក​របាយ ការណ៍​ហិរញ្ញវត្ថុ​ក្នុងរយៈពេល​៧ឆ្នាំ ​ក្រោយកិច្ច​ប្រជុំ​ប្រចាំ​ឆ្នាំ»; និង៨​) «ការខកខាន​នូវការ​ រក្សាឯក​សារដើម​ ដែលឯក​សារចម្លង​បានតម្កល់​ទុកជាមួយ​មន្ដ្រីអត្រា​នុកូលដ្ឋាន​ចំនួន ៧ឆ្នាំ ​ប្រសិនបើ​មន្រ្តីអត្រានុកូលដ្ឋាន​សុំឱ្យផលិត​ឯកសារ​ ថតចម្លង​នោះឡើង​វិញ»​។
 ប៉ុន្ដែអ្វី​ដែលខ្ញុំ​ចាប់អារម្មណ៍​ជាងគេ​ក្នុងរឿង​ទាំងអំបាល​មាណ​ខាងលើ ​ដែលស្ដី​ពីការ​ផាក​ពិន័យ​លើ អង្គ​ការ NGO​ ឬសមាគម ​ក្នុងរដ្ឋ​ Victoria គឺ «​ការខកខាន​រក្សាទុក​លិខិត​បញ្ជាក់​ ដូចមាន​ចែង​ក្នុងវគ្គ​ទី៩៤(៣)​, ទី៩៧​(៣)​ ឬទី​១០០(៣)​ ចំនួន​៧ឆ្នាំ»​ ក្រោយ​ពីចុះហត្ថលេខា​រួច។​ រឿងនេះ​ក៏មិនបាន​ប្រាប់យើងថា​ តើឯកសារ​នៅក្នុង​វគ្គទាំង​នោះបាន​មកពីណា ​តែវាអាច​ឆ្លើយប្រាប់​យើងថា​ គឺយើង​ពិតជា​ត្រូវការ​ចំណេះដឹង​ ឬ​សញ្ញាបត្រ​ខាងច្បាប់​ ដើម្បីយល់​ច្បាប់ទាំងនេះ។​ មើលទៅខ្ញុំ​មិនអាចក្លាយ​ជាសមាជិកនៃ​គណៈកម្មការ​ប្រតិបត្តិ​ នៃអង្គការ​សមាគមនៅរដ្ឋ​ Victoria ​បានទេ។​ ប្រសិន​បើរដ្ឋាភិបាល​ចោទប្រកាន់​សមាគមរបស់ខ្ញុំ​អំពីកំហុស​ដូចបានរៀបរាប់​ខាងលើ ​ខ្ញុំពិតជា​គ្មានផ្លូវ​អ្វីដើម្បី​ស្វែងយល់ថា ​តើការ​ចោទ ​ប្រកាន់​របស់រដ្ឋ​មកលើ​សមាគម​របស់ខ្ញុំ​នោះវាត្រូវ​ ឬខុស។​
 ខ្ញុំមិន​មានបំណង​បញ្ជាក់​ថាច្បាប់​ និងបទ​ប្បញ្ញត្តិនៅរដ្ឋ​ Victoria ​វាស្មុគ​ស្មាញ ​ប្លែក​គេនោះទេ​។ ក៏ប៉ុន្ដែ​ប្រសិន​បើរដ្ឋា​ភិបាល​កម្ពុជា​បកប្រែ​ច្បាប់​នោះទៅ​ជាភាសាខ្មែរ​ និងដាក់​ជូនរដ្ឋសភា​ជាតិអនុម័ត​ ខ្ញុំសង្ស័យថា​ អង្គការ ​NGO ​ឬសមាគម​ភាគច្រើន​ ឬទាំងអស់​ ដែល​ជានិច្ច​កាលត្អូញត្អែរ​ តវ៉ាលើ​សេចក្ដី​ព្រាងច្បាប់​បច្ចុប្បន្ន​របស់កម្ពុជា ​ច្បាស់ជា​និយាយថា​ បទប្បញ្ញត្តិ​ទាំងប៉ុន្មាន​នៅអូស្រ្តាលី ​ច្បាស់ជា ​«អាក្រក់​ជាងច្បាប់​នៅកម្ពុជា​ឆ្ងាយណាស់​»!

ដោយ Allen Myers
http://letters2pppapers.wordpress.com/