យោងតាមលិខិតរបស់អ្នកនាំពាក្យ ក្រសួងការបរទេស និងសហប្រតិបត្តិការអន្តរជាតិ ឯកឧត្តម ជុំ សុន្ទរី នៅថ្ងៃទី១៧ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៥នេះ ឯកអគ្គរាជទូត កម្ពុជាប្រចាំនៅប្រទេសឥណ្ឌា នឹងជួបពិភាក្សាការងារជាមួយលោកជំទាវ Monika K.Mohta លេខាធិការ (Additional Secretary) នៃក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា និងឯកឧត្តម Shri K.K. Mittal លេខាធិការ (Additional Secretary) នៃក្រសួងវប្បធ៌មឥណ្ឌា ពាក់ព័ន្ធនឹងការសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាមរចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្ត នៅរដ្ឋ Bihar ប្រទេសឥណ្ឌា ដែល មានចំណុចសំខាន់ៗដូចខាងក្រោម៖
១- លោកជំទាវ Monika K.Mohta លេខាធិការ ក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា បានលើកឡើងថា ៖
រដ្ឋាភិបាលឥណ្ឌា នឹងទប់ស្កាត់មិនអោយមានការសាងសង់ទេ ។ ក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា បានជំរាបក្រុមហ៊ុន The Mahavir Mandir Trust មិនអោយសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាមរចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្ត ។ ក្រុមហ៊ុននេះ បានសន្យាថា នឹងមិនសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាម
រចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្តទេ ប៉ុន្តែសុំសាងសង់ប្រាសាទមានរចនាបថប្រាសាទឥណ្ឌា ហើយនឹងបញ្ជូនគំរោងសាងសង់នេះទៅក្រសួងវប្បធម៌ និងក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា ដើម្បីស្នើសុំការសាងសង់។
២- ឯកឧត្តម Shri K.K. Mittal លេខាធិការក្រសួងវប្បធ៌មឥណ្ឌា បានលើកឡើងថា៖
ក្រសួងវប្បធម៌ឥណ្ឌា នឹងធ្វើការសិក្សា និងបញ្ជូនគំរោងថ្មីនេះទៅក្រសួងការបរទេស ឥណ្ឌា។
Tuesday, November 17, 2015
លោកមេធាវី អឿន សុខា បានពន្យល់ស្តីពីការអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរករណីសំនុំរឿងព្រហ្មទណ្ឌ
កាលពីថ្ងៃទី១៥ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៥កន្លងទៅនេះ ភ្នាក់ងារបណ្តាញព័ត៌មានរាជរដ្ឋាភិបាល GNN បានបង្ហោះវីដេអូស្តីពីកិច្ចសម្ភាសន៍លោក អឿន សុខា មេធាវីឯករាជ្យ និងជាសាស្រ្តាចារ្យ ច្បាប់នៅសាកលវិទ្យាល័យមួយ លើការអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរលើករណីសំណុំរឿងព្រហ្មទណ្ឌរបស់លោក សម រង្ស៊ី ប្រធានគណបក្សសង្រ្គោះជាតិ។
សូមជម្រាបថាកាលពីថ្ងៃទី១៣ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៥ សាលាដំបូងរាជធានីភ្នំពេញបានចេញដីកាបង្គាប់ឱ្យចាប់ ខ្លួនលោក សម រង្ស៊ី ដោយអនុវត្តទៅតាមសាលក្រមនិងសាលដីការបស់តុលាការ ពាក់ព័ន្ធនឹងបទ បរិហាកេរ្តិ៍ជាសាធារណៈ និងញុះញង់ឱ្យមានការរើសអើង ដែលមានលោកឧបនាយករដ្ឋមន្រ្តី ហោ ណាំហុងជាជនរងគ្រោះ ដែលបានប្រព្រឹត្តនៅសារៈមន្ទីរជើងឯក សង្កាត់ដង្កោ ខណ្ឌដង្កោ រាជធានីភ្នំពេញ កាលពីថ្ងៃទី១៧ ខែមេសា ឆ្នាំ២០០៨ ដោយបានចោទប្រកាន់លោក ហោ ណាំហុង ថាជាប្រធានជំរុំបឹងត្របែកនៅក្នុងសម័យខ្មែរក្រហម។
លោកមេធាវី អឿន សុខា បានបញ្ជាក់ឱ្យដឹងថាការអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរមានបីប្រភេទគឺការអនុវត្តទោសដាក់ពន្ធធនាគារ ការអនុវត្តទណ្ឌកម្មរដ្ឋប្បវេណី និងការអនុវត្ត ទណ្ឌកម្មពិន័យជាប្រាក់។ ចំពោះការអនុវត្តទោសដាក់ពន្ធធនាគារ យោងតាមមាត្រា ៤៩៦ កថាខណ្ឌទី១ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌចែងថា ការអនុវត្តទោស និងការបង្ខំដល់រូបកាយត្រូវធ្វើតាមគំនិតផ្តើមរបស់ អយ្យការ ក្នុងន័យនេះគឺព្រះរាជអាជ្ញា ជាអ្នកមានសមត្ថកិច្ចយកបញ្ញត្តិពាក់ព័ន្ធនឹងការដាក់ទោសជាប់ពន្ធ ធនាគារក្នុងសាលក្រម ឬសាលដីកាព្រហ្មទណ្ឌទៅអនុវត្ត បានន័យថាព្រះរាជអាជ្ញាជាអ្នកទទួលខុសត្រូវ ក្នុងការចាត់វិធានការនាំខ្លួនជនជាប់ចោទមកដាក់ពន្ធធនាគារ ក្នុងករណីនៅក្រៅឃុំ។ ចំពោះការអនុវត្ត ទណ្ឌកម្មរដ្ឋប្បវេណី យោងតាមមាត្រា ៤៩៦ កថាខណ្ឌទី ២ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌចែងថា ការអនុវត្ត ទណ្ឌកម្មរដ្ឋប្បវេណី ត្រូវតែធ្វើតាមគំនិតផ្តើមរបស់ដើមបណ្តឹងរដ្ឋប្បវេណី។ ចំពោះការអនុវត្តទណ្ឌកម្មពិន័យជាប្រាក់ យោងតាមមាត្រា ៤៩៨ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌចែងថា ការប្រមូលប្រាក់ពិន័យ និងប្រាក់ ពន្ធនៃនីតិវិធីត្រូវធ្វើដោយភ្នាក់ងាររតនាគារ ក្រោមឱវាទរបស់អយ្យការ។
លោកមេធាវីក៏បានបន្ថែមទៀតថា ការអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរករណីសំណុំរឿងព្រហ្មទណ្ឌ ត្រូវធ្វើឡើងនៅពេលដែលសេចក្តីសម្រេចរបស់តុលាការបានក្លាយជាស្ថាពរ ដូចមានចែងកំណត់ច្បាស់ នៅក្នុងមាត្រា ៤៩៧ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌ។ ប៉ុន្តែនៅក្នុងមាត្រា ១៤៤ នៃក្រមព្រហ្មទណ្ឌដែលបានចែងពីអាជ្ញាយុកាលនៃទោសថា អាជ្ញាយុកាលនៃទោសបទឧក្រិដ្ឋគឺមានរយៈពេល ២០ ឆ្នាំ បទមជ្ឈឹម គឺ៥ឆ្នាំ ចំណែកបទលហុគឺ១ឆ្នាំ។
លោកមេធាវីក៏បានបំភ្លឺផងដែរថា ចំពោះមតិខ្លះដែលលើកឡើងថាសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរដែល សម្រេចផ្តន្ទាទោសព្រហ្មទណ្ឌមិនអាចអនុវត្តបានចំពោះតំណាងរាស្រ្តបើគ្មានការដកអភ័យឯកសិទ្ធិសភា ជាមុននោះ ជាការមើលឃើញតែមួយជ្រុងនៃច្បាប់។ ប៉ុន្តែបើយោងតាមមាត្រា ៨០ និងមាត្រា ៩៥ នៃរដ្ឋ ធម្មនុញ្ញ សិក្សាឱ្យស៊ីជម្រៅលើបញ្ហានីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌនិងច្បាប់ដែលពាក់ព័ន្ធតំណាងរាស្រ្ត ដូចជាច្បាប់ស្តី ពីលក្ខន្តិកៈតំណាងរាស្រ្ត ឆ្នាំ២០០៦ដែលចូលជាធរមាន បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរដ្ឋសភា យើងអាចមានចម្លើយ មួយច្បាស់លាស់ផ្សេងពីការលើកឡើងនោះ។ លោកមេធាវីក៏បានធ្វើការវិភាគវែកញែក ដោយបែងចែក នីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌជា ២ដំណាក់កាល គឺដំណាក់កាលជំនុំជម្រះ ចេញសាលក្រម ឬសាលដីកា និងដំណាក់ កាលអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាតុលាការ ដែលបញ្ជាក់ថាការទាមទារឱ្យមានការដកអភ័យឯកសិទ្ធិសភា គឺអនុវត្តចំពោះតែដំណាក់កាលទី១នៃនីតិវិធីប៉ុណ្ណោះ ដើម្បីទប់ស្កាត់កុំឱ្យមានការកាត់សេចក្តីចេញ សាលក្រមដោយតុលាការ។ ប៉ុន្តែបើមានសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរផ្តន្ទាទោសហើយនោះ គឺតំណាង រាស្រ្តត្រូវបាត់បង់សមាជិកភាពរដ្ឋសភា ឬត្រូវអស់សិទ្ធិជាតំណាងរាស្រ្ត។ ម្យ៉ាងវិញទៀតក្នុងករណីអ្នក តំណាងរាស្ត្របានប្រព្រឹត្តបទល្មើសជាក់ស្តែង ក៏អាចធ្វើឱ្យប្រាសចាកពីសិទ្ធិតំណាងរាស្រ្ត នាំឱ្យបាត់សិទ្ធិ ជាតំណាងរាស្រ្តបានដែរ នេះបើយោងតាមមាត្រា ៩៥ នៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញ មាត្រា ៨៣ នៃបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរដ្ឋ សភា និងមាត្រា ១៤ កថាខណ្ឌទី៣ នៃច្បាប់ស្តីពីលក្ខន្តិកៈតំណាងរាស្រ្ត។
ពាក់ព័ន្ធនឹងករណីចាប់ខ្លួនតំណាងរាស្រ្តណាម្នាក់ ដើម្បីយកមកអនុវត្តទោសនោះ លោកមេធាវីក៏បានបញ្ជាក់ផងដែរថា ក្នុងករណីចាប់ខ្លួនឬនាំខ្លួនមកផ្តន្ទាទោសចេញសាលក្រម ឬសាលដីកាទើបត្រូវការការ អនុញ្ញាតពីរដ្ឋសភា។ ប៉ុន្តែបើចាប់ខ្លួនដើម្បីយកមកអនុវត្តទោសតាមសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរហើយ គឺមិនចាំបាច់មានការអនុញ្ញាតពីរដ្ឋសភាទេ ព្រោះរដ្ឋសភាបានអនុញ្ញាតហើយនៅក្នុងច្បាស់ស្តីពីលក្ខន្តិកៈ តំណាងរាស្រ្ត ថ្ងៃទី២១ តុលា ២០០៦ ត្រង់មាត្រា១៤ កថាខណ្ឌទី៣ដែលចែងថា តំណាងរាស្រ្តដែលមានសាលក្រមស្ថាពរ ឬសាលដីកាស្ថាពរ សម្រេចថាជាទណ្ឌិតជាប់ពន្ធធនាគារ ត្រូវបាត់បង់ទាំងស្រុងនូវ សិទ្ធិ បុព្វសិទ្ធិ និងសមាជិកភាពរដ្ឋសភា៕
អត្ថបទៈ តាំង ករុណា
សូមជម្រាបថាកាលពីថ្ងៃទី១៣ ខែវិច្ឆិកា ឆ្នាំ២០១៥ សាលាដំបូងរាជធានីភ្នំពេញបានចេញដីកាបង្គាប់ឱ្យចាប់ ខ្លួនលោក សម រង្ស៊ី ដោយអនុវត្តទៅតាមសាលក្រមនិងសាលដីការបស់តុលាការ ពាក់ព័ន្ធនឹងបទ បរិហាកេរ្តិ៍ជាសាធារណៈ និងញុះញង់ឱ្យមានការរើសអើង ដែលមានលោកឧបនាយករដ្ឋមន្រ្តី ហោ ណាំហុងជាជនរងគ្រោះ ដែលបានប្រព្រឹត្តនៅសារៈមន្ទីរជើងឯក សង្កាត់ដង្កោ ខណ្ឌដង្កោ រាជធានីភ្នំពេញ កាលពីថ្ងៃទី១៧ ខែមេសា ឆ្នាំ២០០៨ ដោយបានចោទប្រកាន់លោក ហោ ណាំហុង ថាជាប្រធានជំរុំបឹងត្របែកនៅក្នុងសម័យខ្មែរក្រហម។
លោកមេធាវី អឿន សុខា បានបញ្ជាក់ឱ្យដឹងថាការអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរមានបីប្រភេទគឺការអនុវត្តទោសដាក់ពន្ធធនាគារ ការអនុវត្តទណ្ឌកម្មរដ្ឋប្បវេណី និងការអនុវត្ត ទណ្ឌកម្មពិន័យជាប្រាក់។ ចំពោះការអនុវត្តទោសដាក់ពន្ធធនាគារ យោងតាមមាត្រា ៤៩៦ កថាខណ្ឌទី១ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌចែងថា ការអនុវត្តទោស និងការបង្ខំដល់រូបកាយត្រូវធ្វើតាមគំនិតផ្តើមរបស់ អយ្យការ ក្នុងន័យនេះគឺព្រះរាជអាជ្ញា ជាអ្នកមានសមត្ថកិច្ចយកបញ្ញត្តិពាក់ព័ន្ធនឹងការដាក់ទោសជាប់ពន្ធ ធនាគារក្នុងសាលក្រម ឬសាលដីកាព្រហ្មទណ្ឌទៅអនុវត្ត បានន័យថាព្រះរាជអាជ្ញាជាអ្នកទទួលខុសត្រូវ ក្នុងការចាត់វិធានការនាំខ្លួនជនជាប់ចោទមកដាក់ពន្ធធនាគារ ក្នុងករណីនៅក្រៅឃុំ។ ចំពោះការអនុវត្ត ទណ្ឌកម្មរដ្ឋប្បវេណី យោងតាមមាត្រា ៤៩៦ កថាខណ្ឌទី ២ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌចែងថា ការអនុវត្ត ទណ្ឌកម្មរដ្ឋប្បវេណី ត្រូវតែធ្វើតាមគំនិតផ្តើមរបស់ដើមបណ្តឹងរដ្ឋប្បវេណី។ ចំពោះការអនុវត្តទណ្ឌកម្មពិន័យជាប្រាក់ យោងតាមមាត្រា ៤៩៨ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌចែងថា ការប្រមូលប្រាក់ពិន័យ និងប្រាក់ ពន្ធនៃនីតិវិធីត្រូវធ្វើដោយភ្នាក់ងាររតនាគារ ក្រោមឱវាទរបស់អយ្យការ។
លោកមេធាវីក៏បានបន្ថែមទៀតថា ការអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរករណីសំណុំរឿងព្រហ្មទណ្ឌ ត្រូវធ្វើឡើងនៅពេលដែលសេចក្តីសម្រេចរបស់តុលាការបានក្លាយជាស្ថាពរ ដូចមានចែងកំណត់ច្បាស់ នៅក្នុងមាត្រា ៤៩៧ នៃក្រមនីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌ។ ប៉ុន្តែនៅក្នុងមាត្រា ១៤៤ នៃក្រមព្រហ្មទណ្ឌដែលបានចែងពីអាជ្ញាយុកាលនៃទោសថា អាជ្ញាយុកាលនៃទោសបទឧក្រិដ្ឋគឺមានរយៈពេល ២០ ឆ្នាំ បទមជ្ឈឹម គឺ៥ឆ្នាំ ចំណែកបទលហុគឺ១ឆ្នាំ។
លោកមេធាវីក៏បានបំភ្លឺផងដែរថា ចំពោះមតិខ្លះដែលលើកឡើងថាសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរដែល សម្រេចផ្តន្ទាទោសព្រហ្មទណ្ឌមិនអាចអនុវត្តបានចំពោះតំណាងរាស្រ្តបើគ្មានការដកអភ័យឯកសិទ្ធិសភា ជាមុននោះ ជាការមើលឃើញតែមួយជ្រុងនៃច្បាប់។ ប៉ុន្តែបើយោងតាមមាត្រា ៨០ និងមាត្រា ៩៥ នៃរដ្ឋ ធម្មនុញ្ញ សិក្សាឱ្យស៊ីជម្រៅលើបញ្ហានីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌនិងច្បាប់ដែលពាក់ព័ន្ធតំណាងរាស្រ្ត ដូចជាច្បាប់ស្តី ពីលក្ខន្តិកៈតំណាងរាស្រ្ត ឆ្នាំ២០០៦ដែលចូលជាធរមាន បទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរដ្ឋសភា យើងអាចមានចម្លើយ មួយច្បាស់លាស់ផ្សេងពីការលើកឡើងនោះ។ លោកមេធាវីក៏បានធ្វើការវិភាគវែកញែក ដោយបែងចែក នីតិវិធីព្រហ្មទណ្ឌជា ២ដំណាក់កាល គឺដំណាក់កាលជំនុំជម្រះ ចេញសាលក្រម ឬសាលដីកា និងដំណាក់ កាលអនុវត្តសាលក្រម ឬសាលដីកាតុលាការ ដែលបញ្ជាក់ថាការទាមទារឱ្យមានការដកអភ័យឯកសិទ្ធិសភា គឺអនុវត្តចំពោះតែដំណាក់កាលទី១នៃនីតិវិធីប៉ុណ្ណោះ ដើម្បីទប់ស្កាត់កុំឱ្យមានការកាត់សេចក្តីចេញ សាលក្រមដោយតុលាការ។ ប៉ុន្តែបើមានសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរផ្តន្ទាទោសហើយនោះ គឺតំណាង រាស្រ្តត្រូវបាត់បង់សមាជិកភាពរដ្ឋសភា ឬត្រូវអស់សិទ្ធិជាតំណាងរាស្រ្ត។ ម្យ៉ាងវិញទៀតក្នុងករណីអ្នក តំណាងរាស្ត្របានប្រព្រឹត្តបទល្មើសជាក់ស្តែង ក៏អាចធ្វើឱ្យប្រាសចាកពីសិទ្ធិតំណាងរាស្រ្ត នាំឱ្យបាត់សិទ្ធិ ជាតំណាងរាស្រ្តបានដែរ នេះបើយោងតាមមាត្រា ៩៥ នៃរដ្ឋធម្មនុញ្ញ មាត្រា ៨៣ នៃបទបញ្ជាផ្ទៃក្នុងរដ្ឋ សភា និងមាត្រា ១៤ កថាខណ្ឌទី៣ នៃច្បាប់ស្តីពីលក្ខន្តិកៈតំណាងរាស្រ្ត។
ពាក់ព័ន្ធនឹងករណីចាប់ខ្លួនតំណាងរាស្រ្តណាម្នាក់ ដើម្បីយកមកអនុវត្តទោសនោះ លោកមេធាវីក៏បានបញ្ជាក់ផងដែរថា ក្នុងករណីចាប់ខ្លួនឬនាំខ្លួនមកផ្តន្ទាទោសចេញសាលក្រម ឬសាលដីកាទើបត្រូវការការ អនុញ្ញាតពីរដ្ឋសភា។ ប៉ុន្តែបើចាប់ខ្លួនដើម្បីយកមកអនុវត្តទោសតាមសាលក្រម ឬសាលដីកាស្ថាពរហើយ គឺមិនចាំបាច់មានការអនុញ្ញាតពីរដ្ឋសភាទេ ព្រោះរដ្ឋសភាបានអនុញ្ញាតហើយនៅក្នុងច្បាស់ស្តីពីលក្ខន្តិកៈ តំណាងរាស្រ្ត ថ្ងៃទី២១ តុលា ២០០៦ ត្រង់មាត្រា១៤ កថាខណ្ឌទី៣ដែលចែងថា តំណាងរាស្រ្តដែលមានសាលក្រមស្ថាពរ ឬសាលដីកាស្ថាពរ សម្រេចថាជាទណ្ឌិតជាប់ពន្ធធនាគារ ត្រូវបាត់បង់ទាំងស្រុងនូវ សិទ្ធិ បុព្វសិទ្ធិ និងសមាជិកភាពរដ្ឋសភា៕
អត្ថបទៈ តាំង ករុណា
ឯកអគ្គរាជទូត កម្ពុជាប្រចាំនៅប្រទេសឥណ្ឌា នឹងជួបពិភាក្សាការងារជាមួយក្រសួងវប្បធម៌ឥណ្ឌាពាក់ព័ន្ធនឹងការសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាមរចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្ត
យោងតាមលិខិតរបស់អ្នកនាំពាក្យ ក្រសួងការបរទេស
និងសហប្រតិបត្តិការអន្តរជាតិ
ឯកឧត្តម ជុំ សុន្ទរី នៅថ្ងៃទី១៧ ខែវិច្ឆិកា
ឆ្នាំ២០១៥នេះ ឯកអគ្គរាជទូត កម្ពុជាប្រចាំនៅប្រទេសឥណ្ឌា នឹងជួបពិភាក្សាការងារជាមួយលោកជំទាវ
Monika
K.Mohta លេខាធិការ (Additional Secretary) នៃក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា
និងឯកឧត្តម Shri K.K. Mittal លេខាធិការ (Additional
Secretary) នៃក្រសួងវប្បធម៌ឥណ្ឌា ពាក់ព័ន្ធនឹងការសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាមរចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្ត
នៅរដ្ឋ Bihar ប្រទេសឥណ្ឌា ដែល មានចំណុចសំខាន់ៗដូចខាងក្រោម៖
១- លោកជំទាវ Monika
K.Mohta លេខាធិការ
ក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា បានលើកឡើងថា ៖
រដ្ឋាភិបាលឥណ្ឌា នឹងទប់ស្កាត់មិនអោយមានការសាងសង់ទេ
។ ក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា បានជំរាបក្រុមហ៊ុន The
Mahavir Mandir Trust មិនអោយសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាម
រចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្ត ។ ក្រុមហ៊ុននេះ បានសន្យាថា
នឹងមិនសាងសង់ប្រាសាទចម្លងតាម
រចនាបថប្រាសាទអង្គរវត្តទេ ប៉ុន្តែសុំសាងសង់ប្រាសាទមានរចនាបថប្រាសាទឥណ្ឌា
ហើយនឹងបញ្ជូនគំរោងសាងសង់នេះទៅក្រសួងវប្បធម៌ និងក្រសួងការបរទេសឥណ្ឌា
ដើម្បីស្នើសុំការសាងសង់។
២- ឯកឧត្តម Shri K.K.
Mittal លេខាធិការក្រសួងវប្បធម៌ឥណ្ឌា
បានលើកឡើងថា៖
ក្រសួងវប្បធម៌ឥណ្ឌា នឹងធ្វើការសិក្សា និងបញ្ជូនគំរោងថ្មីនេះទៅក្រសួងការបរទេស
ឥណ្ឌា។
អណ្តាតជាអាទិ៍កន្លង បានសុខទុក្ខផង ក៏ព្រោះអណ្តាត
បទអត្ថាធិប្បាយ
ដោយ៖
សួន ចំរើន
អណ្តាតជាអាទិ៍កន្លង បានសុខទុក្ខផង ក៏ព្រោះអណ្តាត
ជំនឿអរូបីយ
មិនមែនមានតែប្រជាពលរដ្ឋកម្ពុជានោះទេ ទាំងជាតិសាសន៍អឺរុប និងសាសន៍ដទៃលើពិភពលោក
ក៏មានជំនឿលើរឿងអរូបីយនេះដែរ ជាពិសេសប្រជាជនបារាំងតែម្តង
តែងជឿជាក់ថានឹងមានរឿងមិនល្អកើតឡើងមកលើពួកគេ នៅថ្ងៃសុក្រ
ទី១៣ ដែលជាថ្ងៃដ៏អាក្រក់បំផុតប្រចាំឆ្នាំ។ ព្រឹត្តិការណ៍បាញ់ប្រហារ
និងបំផ្ទុះគ្រាប់បែកដោយក្រុមភេរវករ នៅទីក្រុងប៉ារីស កាលពីយប់ថ្ងៃសុក្រ
ទី១៣ ខែវិច្ឆិកានេះ បានបង្កឲ្យមានមនុស្សស្លាប់ និងរបួសរាប់រយនាក់
ដែលធ្វើឲ្យលោកប្រធានាធិបតីបារាំង ហ្វ្រង់ស័រ ហូឡង់ បានប្រកាសដាក់ប្រទេសក្នុងគ្រាអាសន្ន
និងបិទព្រំដែនជាមួយប្រទេសជិតខាងទាំងអស់។
ប្រហែលជាចំថ្ងៃសយបំផុត
របស់លោក សម រង្ស៊ី ដែរហើយមើលទៅ ព្រោះលោកក៏ជាជនជាតិបារាំងម្នាក់ដែរ
ហើយត្រូវបានតុលាការ ប្រកាសចាប់ខ្លួនដាក់ពន្ធនាគារ ចំថ្ងៃសុក្រ ទី១៣
ដែរ។
កាលពីរសៀលថ្ងៃសុក្រ ទី១៣ ខែវិច្ឆិកា
ឆ្នាំ២០១៥ សាលាដំបូងរាជធានីភ្នំពេញ បានចេញដីកាបង្គាប់ឲ្យចាប់ខ្លួនលោក
សម រង្ស៊ី ពាក់ព័ន្ធនឹងបទ «បរិហាកេរ្តិ៍ជាសាធារណៈ
និងញុះញង់ឲ្យមានការរើសអើង» ដែលមានលោក ហោ ណាំហុង ជាដើមបណ្តឹងដែលសុំឲ្យតុលាការអនុវត្តសាលក្រម
និងសាលដីកា ដែលលោកបានឈ្នះក្តីលើ លោក សម រង្ស៊ី ដែលប្រព្រឹត្តនៅសារមន្ទីរជើងឯក
សង្កាត់ដង្កោ ខណ្ឌដង្កោ រាជធានីភ្នំពេញ កាលពីថ្ងៃទី១៧ ខែមេសា ឆ្នាំ២០០៨ ហើយដែលនៅក្នុងសាលដីកាស្ថាពរនោះ
តុលាការបានសម្រេចផ្តន្ទាទោសលោក សម រង្ស៊ី ដាក់ពន្ធនាគាររយៈពេល ២ឆ្នាំ និងពិន័យជាប្រាក់ចំនួន
៨លានរៀល។
បើពិនិត្យមើលអង្គហេតុនៃរឿងនេះ
វាពិតជាបទល្មើសព្រហ្មទណ្ឌដែលកើតឡើង រវាងបុគ្គល និងបុគ្គលសុទ្ធសាធ
គឺមិនមែនជារឿងដែលទាក់ទងជាមួយសមាជិករាជរដ្ឋាភិបាល ឬជាមួយអ្នកតំណាងរាស្ត្រអីនោះទេ។
អ្នកនយោបាយខ្លះបែរជាមានមតិយល់ថា ករណីតុលាការចេញដីកាចាប់ខ្លួនលោក សម
រង្ស៊ី នៅពេលនេះគឺជារឿងនយោបាយទៅវិញ។
តាមពិតនេះគឺជារឿងក្តីដែលកើតឡើងតាំងពីឆ្នាំ២០០៨ មុនពេលដែលលោក សម
រង្ស៊ី មិនទាន់ក្លាយជាតំណាងរាស្ត្រ ដែលមានអភ័យឯកសិទ្ធិសភាទៅទៀត។ ដូច្នេះការចេញដីកាបង្គាប់ឲ្យចាប់ខ្លួននេះគឺមិនមានការប៉ះពាល់ទៅដល់អ្នកតំណាងរាស្ត្រ
ឬប៉ះពាល់ដល់អភ័យឯកសិទ្ធិតំណាងរាស្ត្រអីនោះទេ។ អ្នកនយោបាយខ្លះទៀតក៏យល់ដែរថា
លោក សម រង្ស៊ី
បានទទួលការលើកលែងទោសដោយព្រះរាជក្រឹត្យរបស់ព្រះមហាក្សត្ររួចអស់ហើយដែរ
ប៉ុន្តែ តាមពិតវាជាការយល់ខុស ដោយមិនបានពិនិត្យមើលអត្ថន័យ
និងខ្លឹមសារនៃព្រះរាជក្រឹត្យឲ្យបានល្អិតល្អន់។
ការដែលមានព្រះរាជក្រឹត្យលើកលែងទោសលោក
សម រង្ស៊ី កាលពីថ្ងៃទី១២ ខែកក្កដា ឆ្នាំ២០១៣ គឺបានបញ្ជាក់ថា «លើកលែងទោសឲ្យទណ្ឌិតឈ្មោះ
សម រង្ស៊ី ភេទប្រុស អាយុ៦២ឆ្នាំ ដែលត្រូវតុលាការសម្រេចផ្តន្ទាទោសដាក់ពន្ធនាគារ
តាមអំណាចសាលដីកាលេខ៣២ ចុះថ្ងៃទី១ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១១ របស់តុលាការកំពូល ដែលនេះគឺជាព្រះរាជក្រឹត្យលើកលែងទោសសម្រាប់បទល្មើសមួយករណី
និងមានការលើកលែងទោសមួយករណីទៀត តាមអំណាចសាលដីកាស្ថាពរដែរ លេខ៨៤
ក្រ៣ឃ ចុះថ្ងៃទី២០ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ២០១១ របស់សាលាឧទ្ធរណ៍»។ នេះមានន័យថា
ព្រះរាជក្រឹត្យលើកលែងទោសរបស់ព្រះមហាក្សត្រ គឺរួមបញ្ចូលបទល្មើសតែពីរករណីប៉ុណ្ណោះ
ដែលទណ្ឌិត សម រង្ស៊ី បានប្រព្រឹត្តិ គឺមិនរាប់បញ្ចូលនូវបទល្មើសទាំងអស់នោះទេ។
ចំណែកសំណុំរឿង
ដែលបានតតាំងគ្នាជាចុងក្រោយនៅឆ្នាំ២០០៨ រវាងលោក ហោ ណាំហុង និងលោក សម
រង្ស៊ី នៅសាលាឧទ្ធរណ៍ គឺជាសំណុំរឿងព្រហ្មទណ្ឌមួយផ្សេងទៀត ដែលលោក ហោ ណាំហុង ជាភាគីអ្នកឈ្នះក្តី
តាមសាលដីកាចុះថ្ងៃទី១២ ខែមីនា ឆ្នាំ២០១៣ មកម្ល៉េះ រហូតដល់សាលក្រមនេះបានចូលជាស្ថាពរ។
ដូច្នេះហើយទើបសាលដីកានេះ នៅតែមានអាជ្ញាយុកាលអនុវត្តមកដល់ពេលនេះ។ ដោយមិនទាន់បានអនុវត្តសាលដីកាស្ថាពរនេះនៅឡើយ
ទើបមេធាវីរបស់លោក ហោ ណាំហុង បានស្នើសុំ ដែលនាំឲ្យមានដីកាបង្គាប់ឲ្យចាប់ខ្លួនលោក
សម រង្ស៊ីនៅថ្ងៃសុក្រ ទី១៣ នេះដូច្នេះ។
តើការចេញដីកាចាប់ខ្លួន ទណ្ឌិត សម រង្ស៊ី នៅពេលនេះ
គឺជារឿងខុសនីតិវិធីច្បាប់ ដោយមិនបានដកអភ័យឯកសិទ្ធិសភា ជាមុន
ឬយ៉ាងណា?
យោងមាត្រា១៤នៃច្បាប់ស្តីពីលក្ខន្តិកៈរបស់សមាជិកសភា
បានចែងច្បាស់ថា «តំណាងរាស្ត្រ ដែលមានសាលក្រមស្ថាពរ
ឬសាលដីកាស្ថាពរ សម្រេចថាជាទណ្ឌិតជាប់ពន្ធនាគារ
ត្រូវបាត់បង់ទាំងស្រុងនូវសិទ្ធិ បុព្វសិទ្ធិ និងសមាជិកភាពជាសមាជិករដ្ឋសភា»។
បើតាមអ្នកជំនាញច្បាប់បានបកស្រាយថា
ករណីចេញដីកាបង្គាប់ឲ្យចាប់ខ្លួនលោក សម រង្ស៊ី របស់តុលាការ
គឺជាដែនសមត្ថកិច្ចរបស់ស្ថាប័នតុលាការ ចំណែកពាក់ព័ន្ធនឹងករណីការពារអភ័យឯកសិទិ្ធរបស់
លោក សម រង្ស៊ី គឺជាដែនសមត្ថកិច្ចការពារពីសំណាក់រដ្ឋសភា ព្រោះលោក សម រង្ស៊ី
បានប្រព្រឹត្តបទល្មើសបរិហារកេរ្តិ៍ និងញុះញង់ឲ្យមានការរើសអើង ពីសំណាក់បណ្តឹងរបស់លោក
ហោ ណាំហុង កាលពីឆ្នាំ២០០៨ ហើយជាបទល្មើសព្រហ្មទណ្ឌ មិនមានជាប់ពាក់ព័ន្ធនឹងរឿងនយោបាយនោះទេ។
ករណីដែលតុលាការចេញដីកាចាប់ខ្លួន នៅថ្ងៃទី១៣ ខែវិច្ឆិកា នេះ គឺជានីតិវិធីបន្តរបស់តុលាការ
តាមការស្នើសុំរបស់គូភាគីប៉ុណ្ណោះ។
ផ្អែកតាមច្បាប់លក្ខន្តិកៈរបស់តំណាងរាស្ត្រ
និងនីតិវិធីរបស់តុលាការ ដែលបានចែងច្បាស់នោះ សមត្ថកិច្ចពិតជាអាចចាប់ខ្លួនទណ្ឌិត
សម រង្ស៊ី បានដោយរលូន ប្រសិនបើលោក សម រង្ស៊ី
ពិតជានឹងត្រឡប់មកពីក្រៅស្រុកវិញនៅថ្ងៃទី១៦ ខែវិច្ឆិកាមែននោះ។
រួមសេចក្តីមក
រឿងរ៉ាវដែលបង្កើតជាគ្រោះសម្រាប់លោក សម រង្ស៊ី នៅពេលនេះ គឺវាបានកើតឡើងដោយសារតែអណ្តាត
អត់ឆ្អឹង និងមាត់អត់គម្រប់របស់លោក សម រង្ស៊ី ខ្លួនឯងតែប៉ុណ្ណោះ៕
Subscribe to:
Posts (Atom)